Autor filmů Koudela Aleš - Digitální knihovna zrakově postižených Mathilda

Autor: Koudela Aleš

Vypisuji filmy 1 - 27 z celkového počtu filmů ve zvolené sekci. Filmy jsou vypsány na 1 stránce.

1. 

Banderovci

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární filmy, Historické dokumenty, Různé
Staženo:
Anotace:

Těsně po druhé světové válce prchalo přes Československo několik stovek banderovců. Jejich vlast, Ukrajinu, ovládl Stalin a oni se chtěli probít do americké zóny vlivu. Československá armáda na ně uspořádala hon. A propaganda narušitele našich hranic okamžitě využila k cílům nastupující komunistické moci. Kdo ale skutečně byli lidé, kteří se během války byli schopni spojit s Hitlerem a kteří vraždili české i polské obyvatelstvo na Ukrajině? A za co vlastně skutečně bojovali? Televizní studio Ostrava natočilo dokument, který vyvolává řadu emocí. Přináší svědectví dosud žijících banderovců, ale i těch, kteří na Ukrajině přečkali jejich řádění. Českoslovenští vojáci vzpomínají na nerovný boj s daleko zdatnějším protivníkem, v němž umírali. V dokumentu hovoří čeští i ukrajinští historikové a objevují se unikátní dobové filmové záběry. Dokumentární film Banderovci vstupuje na tenký led. Hledá odpověď na otázky, které jsou i na samotné Ukrajině velmi citlivým a výbušným politickým tématem. Vypráví příběhy lidí, které utrpení pod stalinistickým režimem přimělo ke krajním činům. Ptá se, zda lze omlouvat tisíce a tisíce mrtvých touhou člověka po svobodě. A také se pokouší českému divákovi konečně bez ideologických předsudků přiblížit, kdo byli stoupenci Stepana Bandery.

Přidáno: 29 Čvn 2022
Pro stažení se přihlaste

13. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 1 Bugatti

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Automobilku Bugatti založil v roce 1909 automobilový konstruktér Ettore Bugatti v alsaském městě Molsheim. Ettore byl samouk bez významnějšího technického vzdělání. První zkušenosti sbíral v továrně na jízdní kola. První prototyp malého vozu sestrojil ve sklepě svého domu v Kolíně nad Rýnem. Nejstarší na světě dochovanou „bugatku“ máme v Česku, ve sbírce Národního technického muzea. Jde o dvousedadlový sportovní automobil Bugatti 13, který byl vyroben v roce 1910. Jednu z nejstarších pojízdných bugatek má renovátor a sběratel Jakub Stauch. Automobilku u nás asi nejvíce proslavila legendární závodnice Eliška Junková. Přestože Eliška závodila pouze 5 let, dodnes se o ní mluví jako o nejúspěšnější české závodnici všech dob. V mezinárodních soutěžích porážela takové hvězdy, jako byl Chiron nebo Maserati. Mezi její největší úspěchy s vozem Bugatti patří první místo na Velké ceně Německa na Norimberském okruhu v roce 1927 a pátá pozice na sicilském Targa Florio – tehdy nejtěžším závodě na světě.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

14. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 2 Britské vozy

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Počátky britského automobilového průmyslu se datují do konce 19. století. První auta byla závislá na vývoji z Německa a Francie. Do roku 1913 vzniklo 200 firem vyrábějících automobily. Po tomto roce jich však přežilo jen sto. Auta britských značek se účastnila řady automobilových závodů. Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. Britové stojí za luxusními a sportovními značkami, jako jsou například Aston Martin, Bentley, Jaguar, Mini, MG, Alvis, Invicta a především Rolls Royce. Tím se ovšem budeme zabývat až příště v samostatném dílu.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

15. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 3 Rolls Royce

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Automobilku Rolls-Royce založili v roce 1906 Charles Rolls a Henry Royce. Jejich ambicí bylo vyrábět nejlepší auta na světě! A této pověsti se jim nakonec dostalo. Kvůli první světové válce začali vyrábět také letecké motory. I díky jim si značka vysloužila věhlas špičkové firmy. Model Silver Ghost byl natolik úspěšný, že jej firma prodávala neuvěřitelných 19 let. Až v roce 1925 jej nahradil model s názvem Phantom. Letecké motory Rolls-Royce používala během první světové války celá řada letounů. Ve druhé světové válce byla už téměř polovina spojeneckých letadel vybavena jejich motory, především řady Merlin. Montovaly se i do slavných stíhaček Spitfire, které se staly legendou bitvy o Británii. Vášeň pro létání se stala roku 1910 osudnou Charlesi Rollsovi. Rolls byl prvním člověkem, který přeletěl kanál La Manche oběma směry a bohužel také prvním Britem, který zahynul při leteckém neštěstí. Od té doby je pozadí loga černé. Už od počátku výroby získaly vozy Rolls-Royce renomé jako kvalitní a spolehlivé. Úspěšné byly i v motoristických soutěžích. A letecké motory Rolls-Royce byly bez nadsázky nejdůležitějšími motory 2. světové války.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

16. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 4 Indian a Harley-Davidson

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Firma Indian byla jedním z prvních výrobců motocyklů ve Spojených státech a také jedním z největších výrobců motorek na světě. Velkým konkurentem nejen na americkém trhu jim byla značka Harley-Davidson. V roce 1901 si výrobce bicyklů George Hendee najal konstruktéra Oscara Hedstroma, aby sestrojil kolo s benzínovým pohonem. Netrvalo dlouho a vznikly první skutečné motocykly Indian. Jednou z největších sbírek této značky v Evropě se pyšní Lubomír Pešák, majitel Veteran Areny v Olomouci. Nejslavnější modely vznikly v první polovině 20. století a tehdy se jim také nejlépe dařilo. Motorky Indian excelovaly po technické stránce a vynikaly mnoha inovacemi. Největší konkurent „Indiánů“ značka Harley-Davidson motocykly nepřetržitě vyrábí od roku 1903 až do současnosti. Motocykly Harley-Davidson byly úzce spojeny se zlatou érou němé grotesky. Jezdili na nich Buster Keaton nebo třeba Harold Lloyd. Už ve 20. a 30. letech minulého století byly motorky Harley-Davidson populární i u nás. Účastnily se řady motocyklových závodů, kde soupeřily i s motorkami značky Indian. Harley-Davidson není jen způsob přepravy, je to životní styl.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

17. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 5 Hispano-Suiza

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Společnost Hispano-Suiza založil 14. června 1904 průmyslník Damian Mateu a švýcarský konstruktér Mark Birkigt. Vozy, které tvořili, byly většinou velmi luxusní a drahé. I přes nepříznivé podmínky, způsobené světovou hospodářkou krizí, vyvíjela firma Hispano-Suiza stále větší modely. Dovolit si je mohli jen ti nejbohatší. Cenou překonávaly i automobily Rolls-Royce. Auta Hispano-Suiza vlastnila královská rodina a celebrity. Symbolem značky Hispano-Suiza je čáp. Jeho rychlost odkazuje na technicky velmi moderní a výkonné vozy. Létání odkazuje na vynikající letecké motory a konstrukční návrhy, které významně přispěly k úsilí spojeneckých sil v první světové válce o získání vzdušné nadvlády nad bojišti na západní frontě. Letícího čápa převzala firma od legendárního francouzského letce Georgese Guynemera, jehož stíhačku s tímto symbolem, poháněl právě motor Hispano-Suiza. Licenci na výrobu modelu H6B zakoupila společnost Škoda Plzeň v roce 1924. Zajímavé je, že kvalita provedení podvozku a motoru byla považována za stejnou nebo dokonce lepší než u originálu. První u nás vyrobený vůz Škoda Hispano-Suiza koupil český prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

18. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 6 Ford

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Jméno Henry Ford se stalo synonymem pro vizionářství. Henry Ford vyrůstal na prosperující rodinné farmě v Michiganu, ovšem již velmi brzy začal projevovat zájem o mechaniku. Už v 15 letech sestavil svůj první parní stroj. Pracoval pro Thomase Alvu Edisona, svůj velký vzor a později i blízkého přítele. Své první auto vyrobil Henry Ford už v roce 1896, nicméně automobilka Ford Motor Company vznikla až v roce 1903. Roku 1908 překvapil Henry Ford svým modelem T. Při jeho vývoji se snažil nabídnout maximum kvality za minimální náklady. Díky svým inovacím a revoluční pásové výrobě postavil Ford 540 kilogramů vážící vůz, který jel rychlostí až 72 kilometrů za hodinu. Ford model T, takzvaná „plechová Líza“ nebo taky „Kraksna“ se stala legendou. Cílem Henryho Forda bylo stavět auta pro masy. Co největší počet aut, s co nejjednodušším designem, za co nejnižší náklady. Chtěl vytvořit cenově dostupné vozidlo pro širokou veřejnost. Vlastnictví auta bylo totiž tehdy určeno jen úzké skupině privilegovaných. Takřka všichni ho považovali za blázna. Po mnoha pokusech a omylech se rozběhla montážní linka. Když se vozy vyráběly ručně, na jednom dělníci nechali 12,5 hodin práce, teď pouhou 1 hodinu a 33 minut. Právě tehdy začala nová éra automobilové revoluce. V prvním roce 1. světové války vyrobil Ford víc aut než všichni světoví výrobci dohromady. Fordův velký úspěch byl ale zastíněn pletkami s německými nacisty a jeho otevřeným hlásáním antisemitismu.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

19. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 7 Americké vozy

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Ameriku postavil na kola Henry Ford. Nicméně Američani dali světu i mnoho jiných významných značek. Ať už to byl Dodge, Lincoln a Buick. Značka Dodge Brothers Company od roku 1900 zásobovala rostoucí automobilový průmysl v Detroitu. Svoje vlastní vozy začala vyrábět roku 1914. Za automobilkou stojí dva bývalí spolupracovníci Henryho Forda – bratři John Francis Dodge a o čtyři roky mladší technik Horace Elgin Dodge. A brzy po zahájení výroby vlastních vozů začali Fordovi konkurovat. Roztržka zapřisáhlého abstinenta Henryho Forda s duem zrzavých alkoholiků skončila před více než 100 lety soudem. Bratři Dodgové jej sice vyhráli, jenže oba brzy v poměrně mladém věku zabila španělská chřipka, umocněná cirhózou jater. Značka Buick měla již od počátku velký vliv na vývoj amerických automobilů. Podílela se významně na motorizaci Ameriky. David Dunbar Buick se narodil ve Skotsku a jako dvouletý se s rodiči přestěhoval do Detroitu v americkém státě Michigan. Původně byl instalatérem a zbohatl na vynálezu a světovém patentu smaltovaného nádobí. Jenže mu učarovala vůně benzínu, majetek investoval do automobilky a již v roce 1899 sestrojil první zážehový motor. Značka Buick vyráběla i bojová vozidla, letadla a měla pobočky po celém světě. Jména některých automobilových značek se stala synonymem luxusu a výjimečnosti. Platí to pro Rolls-Royce, Bentley, Cadillac a také pro Lincoln, americkou značku patřící do koncernu Ford a nazvanou podle šestnáctého amerického prezidenta Abrahama Lincolna. Jako by chtěl Lincoln dokázat, že je hoden svého jména, stal se oblíbeným vozem řady amerických prezidentů.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

20. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 8 Německé vozy

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Carl Benz svou první tříkolku zkonstruoval v roce 1885. Světu ji ovšem jako první představila Berta Benzová, která bez vědomí manžela podnikla první dálkovou jízdu, ujela tehdy bez větších technický potíží 100 kilometrů. Na komerční využití svého vynálezu si Carl Benz musel počkat ještě téměř 10 let, ovšem na přelomu století se z něj stal největší producent automobilů na světě. Nejluxusnějším a nejdražším vozem předválečné produkce byl Mercedes Benz 770. Velmi si ho oblíbil Adolf Hitler, který tento vůz často dával darem různým vládcům, jako rumunskému králi nebo španělskému diktátorovi Frankovi. Jediným dochovaným exponátem v České republice je vůz ve sbírce Národního technického muzea, který však nemá původní podobu. V roce 1952 ho komunisté nechali překapotovat ve Vysokém Mýtě tak, aby navenek nic nepřipomínalo jeho imperialistický původ. Nechvalně proslulým se stal Mercedes Benz 320 kabriolet B, ve kterém seděl v době atentátu, zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich. Velký význam v historii značky má automobilový nadšenec a konstruktér, diplomat Emil Jellinek, který byl synem vídeňského rabína českého původu. Jellinek podnítil vývoj zcela nového automobilu s lehkým výkonným motorem, který pojmenoval po své tehdy jedenáctileté dceři „Mercedes“. Nakonec tak vznikl název celé automobilky. Firma Wanderer vyráběla automobily, motocykly, jízdní kola a kancelářské stroje v Německu od počátku 20. století až do roku 1939. První motocykl byl vyroben v roce 1902 a o tři roky později vznikl i prototyp automobilu Wanderermobil. V roce 1911 firma představila vůz W1 na autosalonu v Berlíně a o rok později tyto automobily začala prodávat. Ve 30. letech během hospodářské krize došlo ke spojení čtyř automobilek – a to DKW, AUDI, Horch a Wanderer pod značkou Auto UNION. Z těchto čtyř značek přežilo jen Audi a ponechalo si 4 kruhy z původního loga. Významnou a jednou z nejznámějších německých automobilek je BMW. Vozy BMW dosahovaly řady úspěchů na světových automobilových soutěžích. Včetně slavných závodů Mille Miglia a 24hodinovém závodě Le Mans.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

21. 

Klenoty s vůní benzinu 2 – 9 Francouzské a italské vozy

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární cykly, Dokumentární filmy, Klenoty s vůní benzinu 2
Staženo:
Anotace:

Z Německa pochází nejdůležitější vynálezy a patenty automobilové éry. Skutečnou kolébkou automobilismu je ovšem Francie. Ostatně celosvětově používané slovo automobil je francouzského původu. Talbot byla francouzsko-britská automobilka založená v roce 1903. Samostatnou se stala až když francouzskou pobočku Talbot odkoupil Antony Lago. František a Robert Kudelovi jsou u nás nejznámější sběratelé značky Talbot. Jejich Talbot-Lago z roku 1948 skončil na nejprestižnější světové přehlídce veteránů Pebble Beach Concours d’Elegance mezi nejlepšími. Italská Alfa Romeo patří mezi nejstarší dosud fungující automobilky na světě. ALFA je v překladu z italštiny zkratka pro Automobilovou továrnu Lombard, veřejnou společnost. V roce 1915 získal podnikatel Nicola Romeo ve firmě většinový podíl, o tři roky později převzal celou firmu, a tak vznikla automobilka s názvem Alfa Romeo. Automobilka Alfa Romeo má mezi automobilovými fanoušky až legendární status. Firma sice úspěšně závodila, přesto se dostala do finančních potíží. Z té ji zachránila až italská vláda, která v roce 1933 získala nad Alfou Romeo kontrolu. V éře Benita Mussoliniho se tak stala jistým symbolem Itálie, národním znakem, vyrábějícím zakázkové vozy pro bohaté. Válku firma přežila, a to i přesto, že byl její výrobní závod bombardován. Po skončení bojů se však musela přeorientovat, když se místo drahých, luxusních aut zaměřila spíše na lehké, masově vyráběné vozy. Znak italské značky Alfa Romeo patří k jednomu z nejnápaditějších na trhu. V levé části loga se nachází červený kříž, který je symbolem města Milána, kde byla automobilka založena. Vpravo pak najdeme hada požírajícího maurského muže. Tento symbol byl vyobrazen na praporu rodu Viscontiů, kteří vládli Milánu ve 13. století.

Přidáno: 11 Lis 2025
Pro stažení se přihlaste

23. 

Náš venkov: Doktoři z Větřkovic

Autor: Koudela Aleš, Pekárek Martin
Kategorie: Dokumentární filmy, Historické dokumenty, Náš venkov
Staženo:
Anotace:

Další díl z cyklu Náš venkov se odehrává na Vítkovsku. Se dvěma veterináři, učitelem a jeho bývalým žákem z vysoké školy, dnes dobrými kamarády, vyrazíme za zvířaty do podhůří Oderských vrchů. Navštěvují tam nejen domácí mazlíčky, ale hlavě velká hospodářská zvířata k užitku venkovanů. Jejich život ale není jen o práci. Oba se čas od času sejdou ve vesnické hospůdce nebo na statku jednoho z nich, kde si u kytary rádi zazpívají.

Přidáno: 06 Říj 2021
Pro stažení se přihlaste

24. 

Náš venkov: My jsme hoši ze Zlatník

Autor: Koudela Aleš
Kategorie: Dokumentární filmy, Historické dokumenty, Náš venkov
Staženo:
Anotace:

Před patnácti lety odvysílala Česká televize televizní dokument o partě nadšenců z vesnice Zlatníky u Opavy, kteří žijí fotbalem. Brzy se ozvali borci z obce Zlatníky na Slovensku, že mají také svůj fotbalový klub a vyzvali české fotbalisty k přátelskému mači. Tak vznikla nová vesnická tradice, která propojila dvě obce, které zjistily, že kromě lásky ke kopané a stejného názvu toho mají mnohem více společného…

Přidáno: 02 Pro 2021
Pro stažení se přihlaste