Druhý díl dokumentárního cyklu sledujícího rozvoj kameramanského řemesla otevírá období zvukového filmu. Tento přelomový nástroj si žádá nejen kreativní zápal umělců, ale také výraznou proměnu veškerého zázemí a techniky. Skvěle si s tím poradil mezi jinými Jan Stallich, který dokázal objektivem kamery zachytit vášnivou, na svou dobu odvážně extravagantní Extasi plnou metafor a symbolů. Hlučné kamery ve vzduchotěsných celách a neforemné mikrofony těžkopádně visící nad hlavami herců nezastavily ani Karla Plicku, jehož zásluhou vznikla FAMU jako pátá filmová škola na světě. Souznění zvukové a obrazové složky docílil Ferdinand Pečenka v Pohádce máje, ve které speciálními filtry vybělil letní zelenou barvu, aby dosáhl iluze jara. Přijetí mluveného slova dalo příležitost rozvoji žurnalistického žánru, Karel Pečený vytvořil vůbec první systematické zpravodajství. Posláním týdeníku Aktualita bylo prezentování české perspektivy širšímu publiku a vyvažování zkresleného obrazu utvářeného německými týdeníky. Které nástrahy přinesla zvuková složka jako nová součást filmu a jak si s nimi poradili tehdejší mistři kamery?
Přidáno: 04 Pro 2024
Pro stažení se přihlaste